یزدفردا: سرپرست مدیریت جهادکشاورزی اشکذر: برداشت گل محمدی در ۱۰ هکتار از گلستان‌های شهرستان اشکذر آغاز شد.

به گزارش یزدفردا: جعفری در بازدید از گلزار‌های گل محمدی در شهرستان اشکذر گفت: گل محمدی از جمله گیاهان با ارزش اقتصادی بالا است و با توجه به سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی استان یزد در جهت تغییر الگوی کشت، گل محمدی به عنوان کشت جایگزین با سایر گیاهان آب بر، در مناطق مستعد کشت می‌شود. 

وی افزود: از فراورده‌های گل محمدی می‌توان به غنچه خشک، گلبرگ خشک، گلاب و اسانس اشاره کرد که تقریبا۸۰ درصد گل‌های‌تر برای گلاب گیری و اسانس و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی و غنچه خشک بیشتر جهت صادرات استفاده می‌شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی اشکذر، با تاکید بر اهمیت زمان برداشت گل محمدی اظهار داشت: گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و تأخیر در زمان برداشت منجر به کاهش کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده می‌گردد. برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب شروع می‌شود و باید قبل از گرم شدن هوا به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد.

جعفری گفت: برداشت گل محمدی از ۱۰ هکتار از گلستان‌های این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ تن گل‌تر توسط کشاورزان در این شهرستان برداشت گردد و برداشت این محصول در شهرستان اشکذر هر ساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

جعفری با اشاره به اهمیت راه اندازی و توسعه واحد‌های فراوری و اسانس گیری این محصول اقتصادی افزود: هم اکنون یک واحد گلابگیری صنعتی در این شهرستان وجود دارد، که سالانه حدود ۳۵ هزار لیتر گلاب از این واحد استحصال می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا